beren en mojito's

15 augustus 2016 - Jasper, Canada

Maandag 15 augustus. Cindy heeft Elk's gespot. Grote elanden met jongen liggen even verderop in het bos. Cindy heeft haar tocht naar het toilet ervoor opgegeven en haalt degenen die wakker zijn. Uiteindelijk ziet iedereen ze en is de ochtend fantastisch begonnen. Even later moet Ruben naar het toilet. Al snel komt hij terug gerend met het verhaal dat er een chipmunk over zijn voet is gerend, waarna hij in draf als een Elk zich spoed naar het toilet. Inmiddels is de fluitketel van Inez gevallen en kapot. Het gaat goed met de de Jongs. Hasker heeft gisteren de drivers verblijd met een Canadese vlag. Deze worden aan de campers verbonden en de Canadezen zullen weten dat we er zijn. Kevin hangt de vlag aan zijn camper ondersteund door Alexander. We rijden naar mount whistler en moeten daar een uur wachten voordat we met de gondel naar boven kunnen. Genoeg tijd dus om het souvenir winkeltje te bezoeken en om koffie of wat anders te halen. We mogen de gondel in, stappen boven uit en gaan een trail wandelen naar het hoogste puntje van deze berg die op 2522 meter ligt.  Een steile klim, die de een hoofdpijn, de ander een zere knie en de volgende een bezweet lijf oplevert. Iedereen haalt het. Goed gedaan. Er worden trollen torens gemaakt, de kids klimmen op grote rotsen. Het uitzicht is adembenemend. Letterlijk en figuurlijk. We treffen het dat we precies vandaag hier zijn. Het is een van de weinige dagen dat het bijna onbewolkt is.  We zien zelfs mount robson. Uniek! Dit seizoen nog maar 6 keer gebeurd. Dit is de  hoogste berg van de rocky mountains. We doen nog de yel (volgens Robert kan deze luider) en dan volgt de weg naar beneden waar we Daniel inhalen. Een ukkepuk van amper twee turfen hoog die samen met zijn zus en ouders naar beneden loopt. Hij huilt en is moe. Hasker, Alexander en Kevin moedigen hem aan en een grote smile verschijnt op zijn gezicht. Hij gaat er weer voor. Terug beneden rijden we naar Het plaatsje Jasper. Een cowboy stadje. Hier gaan we hamburgers scoren en shoppen. Oscar gaat met Alexander naar een grote zwarte oude maar goed onderhouden stoomlocomotief bekijken, Ruben scoort een katapult op voorwaarde dat hij alleen propjes gekauwd papier gebruikt. Tip van Kevin. Het is warm, erg warm. Schijnt hier ook al weer bijzonder te zijn. We treffen het maar en vinden dat we bier en margharita's hebben verdiend. En dus zitten we al snel bij Earls. En daar kijken we voor het eerst een stukje van de olympische spelen. Het "favoriete" basketbal is erop. Alexander en Inez willen een mojito pitcher. Een grote karaf vol met dus mojito. Dit moet eerst nog verorberd worden. De kinderen zitten "geduldig" te wachten en daarom gaat Margreet met de jeugd naar het station waar de rocky mountain mountainneer vertrekt. Schijnt een hele chique travel trein te zijn waar geen kinderen in mogen. En dan gaan we op berenjacht. We rijden naar Marmot Basin Ski area. Van een gids hebben we te horen gekregen dat we hier deze grote en gevaarlijke dieren kunnen aantreffen. Iedereen zit vol spanning in de auto en daar ziet Charlotte een beer. Hasker keert de rv om en we loeren naar de beer. Het is een zwarte rots. Geeft niets, de spanning stijgt hierdoor alleen maar. We rijden de weg omhoog maar zien niets. En nee, we rijden niet hard maar gaan met 30 km per uur naar boven. Geen beer te zien, de hele weg naar boven en naar beneden. We geven de moed bijna op als voor ons een guided Tour en een auto stil staan. Zou het dan toch nog? En ja hoor! Eureka! Een zwarte beer met twee jongen loopt langs de kant van de weg. Ze zijn aan het eten. Bessen. Iedereen schiet naar de rechterkant van de rv's. De wagen kantelt bijna maar Hasker blijft achter het stuur en zo blijft de rv in balans. De toestellen maken honderden foto's! De beren lopen voorbij en wij keren de wagens. Alexander stuurt op advies van Kevin de auto een pad in. Hasker heeft een goede plek op de weg weten te bemachtigen. Nog meer foto's. Hasker gaat achter Alexander staan en dan gebeurt het. Op drie meter voor de rv van Alexander steken de beren het pad over. Fabulous! We rijden weer naar Jasper om te eten. Weer staan er auto's stil. Nu zien we weer Elk's. Ook hier maken we foto's van. Top! Wat een belevenissen. Nu gaan we toch echt aan de steaks. We zijn weer terug bij Earls. Het eten wordt besteld, voor ons doen erg op tijd. De laatste pannenkoeken gingen er gisteren om half twaalf pas in. Haha. Vive la vacance!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ronald:
    16 augustus 2016
    wat een leuke verhalen, een genot om te lezen! Have Fun
  2. Cor en Christina:
    16 augustus 2016