Jasper National Park

14 augustus 2016 - Jasper National Park, Canada

Weer een mooie dag vandaag. Het zonnetje schijnt. Het grillrooster, dat gisteren abusievelijk buiten is blijven liggen, ligt nog steeds buiten de camper. Netjes schoongelikt door een of meerdere beren. Na het ontbijt op pad. Onze eerste activiteit hebben we nog op de camping. Kost weinig voor de verandering: maar vijf dollar per camper. En we hebben er zeker wel een half uur plezier van. Alexander wordt min of meer vanzelfsprekend de leider. Vol overgave en toewijding sluit hij slangen aan. “We hebben een dwarsligger Hasker,” hoor ik ‘m zeggen. Alexander is chef du kaka. Eerst wordt het reservoir van het toilet via de slang geleegd, waarna automatisch de inhoud van de vuilwatertank volgt. Daar is over nagedacht: zo spoel je de slang schoon voor je ‘m weer in je camper opbergt. Als alle tanks van zijn eigen camper leeg zijn koppelt Alexander de slang weer af, wacht tot de volgende camper voorrijdt en sluit de slang weer aan. De eerste camper rijdt door naar de waterslang om de watertank te vullen. Staat de kraan wel dicht, hoor ik iemand vragen. Ja duh, wat denk je? De camper van de Van der Gootjes is schoon en vol vers water. Annemieke stapt achter het stuur en rijdt weg, terwijl Hasker zijn camper naar voren rijdt om vers water te tanken en Kevin onze camper naar voren rijdt om vuil water en meer te lozen. Even later hoor ik luid getoeter. Staat Annemieke weer achteraan het rijtje. Wat kan je toch ’n leuke spelletjes met campers doen. De Ranger ziet ons straatje en komt nog even informeren of alles goed gaat. Alles onder controle. We kunnen verder.

Eerste stop is bij een van de vele watervallen van Welsh Gray waar je zalm kan zien springen als je geluk hebt. Ruben is erg onder de indruk van het uitzicht. Op zijn ‘whow’ krijgt de dame voor hem een hartberoerte. Ze denkt dat er beren zijn. Maar daar komen we niet voor. We komen voor zalmen. En ja hoor, we zien ze tegen de stroom in zwemmen. Film- en fotocamera’s in de aanslag om die springende zalmen vast te leggen. Na deze stop bezoeken we nog een enorm hoge waterval, waarna we verder gaan. Hasker en Inêz hebben nog meer pech met de camper: de rechter spiegel zit niet goed vast. De airco en magnetron doen het nog steeds niet. Het is zondag, dus er is niemand te bereiken in de US. De mensen die in Nieuw Zeeland te telefoon opnemen kunnen hem niet helpen. Morgen maar weer proberen.

We slaan boodschappen in. Vannacht en morgen staan we op een camping zonder aansluitingen. Je weet ’t nooit of je daar boodschappen kan doen. Onderweg helaas weer niet mogelijk om verbinding te krijgen met het internet. Sneu voor de Lemmetjes die de verhalen bij hun kopje koffie moeten missen. Tijdens de rit zien we idioot lange treinen. Oscar wil het liefst dat we stil blijven staan. Zulke mooie treinen. Maar er komt geen eind aan en die tijd hebben we niet. Alexander rijdt zoals gewoonlijk achteraan. Hij wil naast Hasker rijden. Twee rijstroken. Moet kunnen. Hasker heeft niets door. Kijkt naar links. Ziet Alexander naast zijn camper opdoemen. Ziet ook dat de twee rijstroken zich samenvoegen tot één. Fuck you. Hij rijdt door. Alexander kan net op tijd gas terugnemen. De Rocky Mountains komen in zicht. Oude tijden herleven. Aan deze kant zien ze er net zo mooi uit als vanaf de Amerikaanse zijde. Ruig, mooie luchten, geweldige kleuren.

We komen eerder bij de camping in Jasper National Park aan dan verwacht. Andere tijdzone. Daar hebben we geen rekening mee gehouden. Bij de receptie melden we ons netjes. Of we geen eten, afval en grillroosters buiten willen laten liggen. Gisteren zijn er meerdere beren op de camping gespot. We hoeven niet op berenjacht. Het zal wel andersom zijn. Maak jullie geen zorgen: we hebben berenbellen en schoonmaakspray dat als berenspray kan dienen aan boord. We maken bovendien te veel herrie. Durven die beren niet bij in de buurt te komen.

De voorbereidingen voor de pannenkoeken zijn in volle gang. We drinken Mojito’s, met liefde door Annemieke en Hasker gemaakt. Loungemuziek op. Zelfs Margreet en ik zitten aan de Mojito’s, terwijl wij eigenlijk van de Margarita’s zijn. Heurluk. Inmiddels zijn de kids onder begeleiding van Margreet naar de speeltuin. Alexander en Inêz bakken pannenkoeken op het kampvuur. De plannen voor morgen zijn gesmeed: we gaan de Rocky Mountains bestormen. En nu lekker slapen. En maar hopen dat de beren ons met rust laten. Inêz wil niet weer wakker worden van een camper die voor haar gevoel heen en weer geschud wordt.

1. Cor en Christina:
    16 augustus 2016
    Jaaaa! Inhaalrace. Leuk! De koffie er niet om laten staan maar zo smaakt ie vele malen beter. Groetjes aan allen van ons
  2. Anneke en Harry:
    16 augustus 2016
    Ha,ha,ha, beren die de camper laten schudden? Was het niet de beer naast je die zich omdraaide? ( grapje Hasker)