Freedom tower en shoppen

27 augustus 2016 - Terminal B, Verenigde Staten

8 uur gaat het wekkertje. Douchen aankleden en op pad. We gaan shoppen. H&M, Macy's en al wat nog meer word bezocht en betaalt ontrooft van kleding en zonnebrillen. In de metro naar de Nike shop. Eerst weer kaartjes kopen. Zijn we goed in. We proberen de tickets in 1 keer te halen maar dat kan niet. Ticket voor ticket moet uit het apparaat gehaald worden. Stappen in en stappen uit. Zoeken naar de Nike shop en zoeken naar de Nike shop. Nike shop vinden en Nike shop heeft veel maar niet genoeg. Geen schoenen voor de jongens, Ruben verdrietig omdat hij op het laatst toch nog schoenen gezien had maar we al weer verder moesten om nog wat te eten en om op tijd bij de freedom tower te zijn. We zitten gezellig te eten bij brasserie Ruhlmann.  Even later zijn we aangekomen bij de freedomtower. Wat een immens hoge wolkenkrabber. Ook indrukwekkend. We gaan naar binnen. Geen wachtrijen, het is niet bijzonder druk.  We lopen door naar een gang waar de bouwers van de nieuwe toren op een videowall hun verhaal vertellen. Vooral het woord 'Proud' is wat je hoort. Trots op het feit dat ze betrokken hebben mogen zijn bij het opnieuw bouwen van iets wat Amerika onvernietigbaar maakt. Trots!
We gaan met de lift naar boven. Met een snelheid zoals we nog niet eerder hebben beleefd. Rondom ons in de lift wordt de geschiedenis van New York vertelt. Althans de groei van de stad. Ook de Nederlandse architectuur zien we in de beginjaren terug. Boven genieten we van het immense uitzicht. Na een half uur gaan we weer naar beneden en bezoeken we de kraters die zijn bewerkt als vierkanten marmeren monumenten met watervallen. De namen van de slachtoffers staan op de randen. Ook alle namen van de omgekomen brandweermannen staan erop. Apart gevoel geeft dit. Kan het niet omschrijven. We zien de brandweerkazerne waar de eerste melding binnenkwam. Toevallig of niet komt de brandweerwagen eruit rijden. De sirenes gaan pas na 100 meter aan. We hebben er inmiddels veel gezien maar deze is speciaal. De Amerikaanse vlag staat hier enorm groot op. Opnieuw zie ik dit als een boodschap. Dan weer verder en op naar de bath and bodyshop. Het is immers nog maar 19.00 uur. Uiteindelijk halen we deze niet en belanden uiteindelijk in een restaurantje vlakbij het hotel. Alexander en Hasker halen nog wat jasjes op voor de kids en dames. Airco issue. De steak is goed en dan om 00.30 lekker slapen. Morgen spullen inpakken en dan? Naar huis.