En de vakantie is begonnen!

1 augustus 2016 - Reykjavík, IJsland

De vakantie begint voor de De Jongs en de Gootjes

Maandagochtend 1 augustus 2016. 6.15 uur gaat de wekker. Met het nummer van Jochem Meijer "wakker worden"?(Google het maar eens) ontwaken de bewoners van huize de Jong. Vol van enthousiasme worden de kinderen wakker. Dat wil zeggen na herhaaldelijk roepen lukt het om ze uit bed te krijgen. Een half uurtje later staat ons vervoer voor de deur. Harrie en anneke zijn op tijd. Hoera! De Gootjes zijn reeds opgepikt en Alexander roept stop en heel Noordwolde zuid is in een frame van een fragment stil komen te staan. Het lijkt wel de Matrix. Uiteindelijk mogen we weer bewegen daar Alexander in positie staat. Take one. De bagage wordt in de auto geladen en we zijn onderweg naar Steenwijk. Aldaar aangekomen en de bagage uitgeladen is gaan we richting de koffiebar. Ruim een half uur te vroeg. Best knap als je met de familie de Jong op vakantie gaat. Bijna het 1e bagage stuk vergeten maar onze oplettende chauffeur Harrie spoed zich als een ware held naar Alexander om hem de zak te overhandigen. Bedankt Harrie! Is het opgewekte en van een vorm van opluchting horende geluid wat uit Alexander zijn lichaam komt. Bagage in de trein en voor we zitten rijden we al. Er wordt gelachen en geouwehoert. Inez zet al snel de toon en Hasker is bij Zwolle al over de zeik maar na Zwolle weer opgelucht.  De Kinderen eten verplicht een broodje ham gemaakt door mama Inez. Wat een feest.  Van de strenge voorzorgsmaatregelen merken we niets. Zo hoort het ook en is geeft een prettig gevoel. Soms gebeurt er iets unieks in je leven want voor beide gezinnen is het de eerste keer dat ze voor aan in de rij staan voor het inchecken. Het voordeel van keurig op tijd vertrekken. Nu langs de bagage controle. Schoenen uit, riem af, bril in het bakje, iPad apart en dan mag je door het poortje. Bij de Gootjes gaat dit prima. Bij de de Jongs moet er een koffertje gecontroleerd worden. De wirwar aan kabels onder in het koffertje is de reden voor het onderzoek. Klaar en goed gedaan. Nu naar de Starbucks voor koffie en een frapucini, daarna parfum shoppen en boeken scoren hierna naar de Burgerking voor een vette hap en dan in rap tempo naar het vliegtuig.  Gate D83. Daar aangekomen blijkt het vliegtuig een vertraging te hebben van een uur. Geeft niet, we hebben immers vakantie. We mogen het vliegtuig in. De kids gaan op zoek naar de stoelen. Ik wil bij het raam, nee ik, néé ik!? Oplossing: omstebeurt.
Probleem is opgelost en we rijden naar de startbaan. De kids hebben niets in de gaten want die zitten al in de films behalve Oscar want die kijkt naar de vliegtuigen. Kijk mama een Boeing 747! Nu mogen wij en met donderend geweld stijgen wij op. We zijn op weg naar Reykjavik. Na een paar uur film kijken is de landing in gestart.  De kinderen zijn nog druk bezig met een film of het maken van een tekening. Annemieke heeft haar handen op haar oren. Iedereen kijkt verbaasd maar de binnenkant van de oren doen een beetje zeer zelfs met doppen in. Ik zal de volgende vlucht hier een foto van maken. Naar de bagage ruimte. Opgepikt en nu naar budget rent A car. Dat het budget is blijkt al snel want ze proberen ons een KIA aan te smeren. Vol verwachting staan de mannen aan de balie. De mannen achter de balie zien Alexander zijn mouwen opstropen en besluiten daarom snel dat we alsnog Alexander zijn favoriete voertuig krijgen. Een Mercedes Sprinter of nee een VW. Hmmm, er kijkt iemand verdrietig. Geen Mercedes. De VW doet het echter prima en binnen een uur zijn we in appartement Rey in Reykjavik. Een prachtig appartementje waar we de aankomende 2 nachten zullen doorbrengen. Nu op naar het roadhouse voor wat voer. En daar zitten we dan aan een ronde tafel, de jongens moe, de meiden gaat nog prima. Het duurt wat lang maar wat we dan krijgen is goed te verteren. Afrekenen, nu weten we waarom de economie groeit in IJsland maar beter te duur als niet te koop. Op naar het appartement. De kaarsjes gaan uit. Morgen gaan we er op uit. IJsland verkennen.

1. Jan:
    2 augustus 2016
    Het schrijven nog steeds niet verleerd! Haha... De wifi is niet overal geschikt voor lange verhalen Has! Lang leve de Starbucks! Wij zitten nu in Victoria in een restaurant, net vd boot na orka's spotten. Pfff bumpy ride.. Onze tijd in Canada zit er bijna op. We weten dus wat jullie te wachten staat. Heel veel plezier...
  2. Cor en Christina:
    2 augustus 2016
    Prachtig en nog maar het begin! Genieten maar!
  3. B.P. de Jong:
    Dag allemaal
    Wij wensen jullie een prachtige dag op IJSLAND en geniet van de BLUE LAGOON.
    Dit zullen de kinderen geweldig vinden.
    Gr Berend en Janneke
  4. Anneke en Harry:
    Hallo iedereen,
    Leuke foto,s geweldig,
    Geniet ervan veel plezier.gr Anneke en harry
  5. Jan de Jong:
    2 augustus 2016
    Als ik het me goed herinner kan Hasker jullie naar een oude viskot leiden waar je heerlijke walvisblubber en haai kunt eten. Het water loopt hem nog over de lippen haha.. Eet smakelijk allemaal.